לראשונה בישראל: יהודים וערבים לומדים ביחד קורס ערבית ועברית

“זו פעם ראשונה שאני בקהילה מעורבת, מזה הרבה זמן. עכשיו יש לי מקום שאני מרגישה בו שווה”

כאשר ולאא אבו חמאם, התחילה ללמוד אומנות בבית ברל, היא התחברה רק לסטודנטיות ערביות במכללה. “לא היה קשר בכלל עם הסטודנטיות היהודיות” מספרת ולאא, “רק בשנה השנייה, שנרשמתי לקורס שפה 1+1, התחלתי להכיר ו”להתערבב” יותר.”

מי שמסתובב בקמפוס של בית ברל בשבועות האחרונים, רואה מראה שלא רגילים לראות בדרך כלל: סטודנטים יהודים וערבים, שנהגו להסתובב בקבוצות חברתיות נפרדות, פתאום יושבים ומבלים ביחד בהפסקות על הדשא. הסיבה לקרבה הזו הוא קורס חדש: שפה 1+1, יוזמה של שפה1 עם המרכז לחיים משותפים במכללת בית ברל.

 

לראשונה בישראל: קורס ערבית ועברית משותף – צפו בסרטון

הצטרפו למעל 100,000 לומדים שכבר מדברים ערבית בשטף ובביטחון – הרשמו עכשיו לקורס ערבית

“בכיתה אנחנו חצי-חצי, היהודים לומדים ערבית מדוברת והערבים לומדים עברית” ולאא מתארת את הקורס. “לאורך כל החיים שלי לא יצא לי ללמוד עם יהודים. בבית הספר תמיד היינו מחולקים ופה בקורס יש לי פתאום הזדמנות לשבת ולהכיר אנשים חדשים וללמוד דרכם עברית”.

אחת החברות שולאא הכירה בקורס היא אוריאן מקריית טבעון. “למדתי ערבית בכל מיני מסגרות, כולל קורסי ערבית מדוברת אונליין, ושום דבר לא החזיק לאורך זמן”, אוריאן משתפת, “עכשיו אני לומדת עם שפה1 בקורס ערבית אונליין ומגיעה לכיתה כדי לדבר וליישם את הידע שצברתי. זה כל כך הרבה יותר טוב ללמוד ערבית כשיש לידך חברה ששפת אמה ערבית”.

לומדים בבית – מדברים בכיתה

קורס שפה 1+1, בנוי בשיטת הכיתה ההפוכה, שיטה ייחודית ללימוד שפה שפותחה בחברת שפה1.

“הסטודנטים לומדים בבית עם הלומדה של שפה1”, מספרת אלה ולסטרה, המנהלת הפדגוגית של שפה1 שגם יזמה ופיתחה את הקורס בבית ברל, “היהודים עושים קורס ערבית והערבים לומדים עם הקורס עברית שלנו. כשהם נפגשים בכיתה, זו ההזדמנות שלהם לדבר ולתרגל את מה שלמדו בבית”.

מיכאל מראש העין אוהב בקורס את הפן התרבותי “אנחנו לומדים המון על התרבות של השני. אתה לא לומד לדבר ערבית באופן שטחי, אלא ממש מעמיק ומבין את המקור של כל דבר. הקורס נתן לי פתח להכיר יותר את החיים והסיפורים האישיים של החברים שלי מהכיתה”. 

לימוד ערבית בקורס נתן למיכאל הזדמנות גם לדבר ערבית מחוץ למכללה. “כשאני בעבודה עם קולגות ערבים, אני כבר לא מתאמץ כדי לנסות להבין מה השיחה. במקום זה אני מבקש שידברו איתי מעכשיו רק בערבית!”

בונים גשר דרך שפה ותרבות

דאנא שלומדת עם מיכאל, מספרת שהקורס הפך את הקמפוס למקום הרבה יותר ידידותי.

“מאז שהתחלנו ללמוד בקורס, כשאני רואה את מיכאל בהפסקות הוא בא ואומר לי: מרחבא. זה מרשים אותי שסטודנטים שלא דיברתי איתם לפני עושים מאמץ ופונים אלי בשפה שלי”.

“היכולת לדבר בשפה שנייה מעצימה את האדם וזה בדיוק מה שאנחנו עושים כאן” אלה מספרת בגאווה. “החזון שלנו בשפה1 שבעוד 3-4 שנים יהיו בישראל חצי מיליון יהודים וחצי מיליון ערבים שידעו אחד את השפה של השני ויהיו להם נקודות מפגש, כמו הקורס הזה.”

ומה בתכנון לשנים הבאות?

לאלה יש תוכניות גדולות עבור שפה 1+1: “הקורס בבית ברל הוא הצלחה מסחררת, גם מצד המכללה וכמובן מבחינת הסטודנטים. אנחנו כבר בתהליכים לבנות עוד קורסים באוניברסיטאות ומכללות נוספות, לפתח קורס מיוחד שיוצר קשר בין מורות ערביות ויהודיות ואפילו ליישם את ההצלחה של הקורס בעולם העסקי”.

תגובות